subdomain-subdirectory

راه اندازی وبلاگ : مقایسه زیردامنه و زیرپوشه

وبلاگ باید مرکز ابتکار عمل شما باشد به صورتی که مخاطبان هدف شما را به صورت خیلی طبیعی و انسان گونه درگیر کند. در این راه ایجاد سیگنال های پشتیبانی از آنچه که شما در تلاش برای نمایان شدن در جستجوگرهایی مثل گوگل هستید بسیار مهم است. پس از خواندن این مقاله شما را کمک می کنم تا یک تصیمیم صحیح برای سرنوشت وبلاگ خود بگیرید. آیا مایل هستید رنک سایت خود را با یک راه ساده ارتقا دهید؟ انتخاب با شماست !

شما در تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستید؟

یکی از اولین چیزهایی که شما باید در نظر داشته باشید این است که  واقعاً  شما در تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستید. چگونگی پاسخ شما به سوالات زیر شما را با یکی از مهم ترین مراحل در هنگام راه اندازی یک وبلاگ آشنا خواهد کرد:

  • آیا شما مشکلی با مدیریت شهرت دارید؟ – به عنوان مثال، نام برند شما با صفات منفی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP ها)اشاره می شود؟
  • آیا می خواهید به ساخت اندیشه رهبری برای شرکت یا برند خود بپردازید؟
  • آیا شما در تلاش برای ساخت یک کانال ارتباطی عمیق به صفحات خاصی از وب سایت خود هستید؟
  • آیا می خواهید به ساخت محتوای تاثیرگذار بپردازید و یا توسعه یک ابزار برای هدف قرار دادن “جستجو با زبان طبیعی” برای وب سایت خود هستید؟
  • آیا می خواهید وبلاگ شما بدون وابستگی به برندتان و یا به عنوان یک صدای منحصر به فرد “بی طرفانه” در صنعت شما دیده شود؟

راه اندازی وبلاگ شما

هنگامی که شما می دانید چه هدفی در تلاش برای رسیدن هستید، شما نیاز به در نظر گرفتن جایی که وبلاگ نیاز دارد می کنید. آیا شما از یک زیر شاخه، یک زیر دامنه و یا دامنه کاملا جداگانه دیگر باید استفاده کنید؟ در مورد دامنه کاملاً جداگانه در یک مقاله دیگر توضیح دادم و در اینجا بیایید گزینه های دیگر  را با هم بررسی کنیم.

وبلاگ در یک دایرکتوری فرعی

“چرا که نه” جوابی است که من همیشه به مشتریان برای راه اندازی یک وبلاگ ارائه می کنم. به نظر من “بله”، سئو ها عقاید مختلف در این مورد دارند. اضافه کردن مطالب تازه به ریشه دامین یک امتیاز مثبت است. من هم معتقدم که داشتن یک RSS فید از “آخرین پست های وبلاگ” در صفحه اصلی از وب سایت بسیار خوب است.

من باور دارم که ترویج محتوای پویا در وب سایت اصلی چیز خوبی است زیرا شما می توانید لینک های عمیق برای وب سایت خود تولید کنید. و من معتقدم که داشتن محتوای برا اساس رهبری اندیشه (thought-leadership) که از نزدیک با نام تجاری خود را در ارتباط است (دوباره تاکیید برا داشتن وبلاگ در دامنه) چیز خوبی است.

مزایا:

  • اضافه کردن مطالب تازه به ریشه دامین است.
  • اضافه کردن لینک های عمیق (از وب سایت های دیگر) / اشتراکات در شبکه های اجتماعی به طور مستقیم به ریشه دامنه (فرض بر اینکه مطالب را بخوبی ترویج داده اید).

معایب:

  • برندسازی لیستی اضافی (در اکثر موارد) در SERPs فراهم نیست. یعنی این این امکان را که چند انتخاب اول موتور های جستجو به شما تعلق بیگرد را از دست می دهید البته قابل ذکر هست که برد اصلی شما باید بسیار قوی باشد تا زیردامنه شما لیست شود.

وبلاگ در یک زیر دامنه

یک دلیل خوبی را که می توان برای چرایی که شما ممکن است بخواهید وبلاگ را در یک زیر دامنه ساخته، وجود دارد. به عنوان مثال، شاید شما مشکلی را با مدیریت شهرت (شاید کسی قبلا شکایتی بر علیه شما به سایت هایی مانند Ripoff Report، مشتری عصبانی، و غیره ارائه کرده باشد)، بنابراین شما نیاز به ارائه یک مصحول جدید از برند حاشیه ساز واقعی در SERPs دارید. با ساخت وبلاگ خود را در یک زیر دامنه، شما با این کار به موتورهای جستجو یکی دیگر از “وب سایت رسمی” را برای شرکت خپد معرفی می کنید (موتورهای جستجو از این به عنوان یک نهاد مجزا یاد خواهند کرد)، که در زمانی که مخاطب شما نام برند یا شرکت شما را جستجو می کنند به رنک شما افزوده خواهد شد.

مزایا:

  • حضور یک برند اضافی در SERPs.
  • دریافت لینک “دیگر از وب سایت” (زیر دامنه تقریبا به عنوان چنین درمان). قابلیت عمیق لینک به صفحات خاص در ریشه.
  • اگر دامنه اصلی دارای اعتبار باشد زیر دامینه از آن بی بهره نمی باشد.
  • می توان در هر فضای (هاست) قرار گیرد. بسیار مهم برای کسانی که در یک سیستم مدیریت محتوا قرار دارند که یک پلت فرم وبلاگ نویسی ارائه نمی دهد یا کسانی که نیازمند هستند بین لینوکس یا ویندوز مهاجرت کنند.

معایب:

  • به  اندازه دامنه طراوت ندارد و راحت قابل دسترس نیست.
  • محتوایی که “بازدید” می شود (بازدید بالا از لینک)، رنک لینک به همان اندازه به ارزش ریشه دامنه اضافه نخواهد کرد.

اما گوگل چه نظری در این مورد دارد:

گوگل می گوید: “در مورد زیر دامنه نگران نباشید”

گوگل در طول چند سال گذشته چندین بیانیه در برای این موضوع صادر کرده است. برای اطمینان کاربران گوگل اعلام کرده که هم اکنون می تواند به طور موثر شناسایی محتوا در یک زیر دامنه را انجام دهد و آن را به دامنه اصلی شما مرتبط کند. پیام گوگل از این قرار است که می گوید شما لازم نیست که در مورد قرار دادن محتوا در دامنه های مختلف نگران باشید. شما می توانید نظر کارمندان گوگل به نام جان مولر ، مت کولر و یا پرسش و پاسخ (FAQ) گوگلی را که در اینجا ببینید. خلاصه ای از بیانات آنها در زیر مشاهده می نمایید:

“اگر می خواهید وبلاگ خود را در وب سایت اصلی خود در یک دایرکتوری فرعی قرار دهید خوب است، اگر شما می خواهید از یک زیر دامنه استفاده کنید آن هم نیز خوب است. اگر شما می خواهید از یک دامنه مختلف استفاده کنید، آن نیز تا حدودی ممکن است. بنابراین تمام این راه ها، اساسا ممکن است و من نمی خواهم بگویم که هر یک یا دیگری برتر است  یا تاثیر جادویی دارند.”

اگر چه گوگل ممکن است پیشرفت های بزرگ در طول سال ها کرده باشد اما پیاده سازی این رویکرد ها در عمل چگونه است ، خود به تنهایی یک سوال است. در این باب مطالعات موردی انجام گردیده است که نتیجه این آزمایشات از وب سایت های مختلف، هنوز نشان دهنده ریسک بزرگ از استفاده زیر دامنه وجود دارد. کریگ امرسون وبلاگ نویس Blogging Flail با استفاده از یک مطالعه موردی خوب  که در آن او یک وبلاگ از یک زیر دامنه به سایت اصلی خو حرکت می دهد و در نتیجه بهبود رتبه بندی چشمگیر در عرض ۲ هفته را بدست می آورد. یک پژوهش موردی دیگر از سایت (MOZ) که مشاهده شده  رنک وب سایت آنها افزایش چشم گیری کرده است. بر اساس بیانات سایت ‌MOZ در دو سال گذشته سه بار این جابجایی را از زیر دامنه به دامنه اصلی انجام داده اند و در انتها به یک نتیجه بهروری رسیده اند.

نتیجه :

امروزه وبلاگ نویسی باید بخشی از هر برنامه بازاریابی باشد. شما نیاز به ایجاد تعامل و ارائه اشتراک گذاشتن محتوا برای افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند دارید. با واقیت باید رو به رو شد، تعداد بسیار اندکی از مردم احساس اجبار یا نیاز خواهند کرد که “صفحه خدمات یا فروش” شما را به اشتراک بگذارند. در واقعیت لینک بسیار کمتری به آن اشاره خواهد کرد. وبلاگ نویسی را بر دلایل منطقی شروع کنید، و آن را در شیوه ای مناسب برای نیازهای خود تنظیم کنید و شما به نتایج مثبت خواهید رسید. نصب وبلاگ در زیر شاخه شاید شما در بهبود روند رنکینگ یاری دهد، اما یک محتوی خوب است که شما را همیشه در ذهن کاربر یا مشتری قرار خواهد داد.

مجتبی سادات

مجتبی سادات

پژوشگر و متخصص مباحث علوم رایانه، با علاقه و گرایش حرفه ای در راه اندازی استارت آپ های نوپا. امیدوارم مطالب و تراوشات ذهنی اینجانب که ثمره مطالعات عمیق و تخصصی می باشد٬ در راه اندازی و پیشبرد کار شما مفید واقع شود. در صورت داشتن هرگونه سوال در حیطه مربوطه ٬حتما با من از طریق راه های زیر تماس بگیرید.
مجتبی سادات

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


bigtheme