آیا علامت های تجاری هنوز هم مهم هستند؟

"آیا هنوز هم علامت های تجاری مهم است" عنوان موضوعی از مباحث داغ تبلیغات هفته (advertising week) بود با این هدف که ایجاد عناصر دیگر باید مقدم بر تصویر نام تجاری در راه اندازی یک کمپین بازاریابی باشد یا نه. جواب ناظرین گفتگو— علامت های تجاری هنوز هم مهم هستند، اما از لحاظ دیگر نسبت به  گذشته. کالین میچل، مدیر برنامه ریزی بین المللی شرکت اوگیلوی و ماتر (Ogilvy & Mather)، یکی از معرفتین شرکت ها در حوزه بازاریابی، پرسید: «آیا هنوز هم علامت های تجاری مهم است؟" آنها همچنان اهمیت دارند، اما مصرف کنندگان آگاه امروزی کمتر به تصویر…

بررسی کلی

امتیاز کاربر: 3.95 ( 1 رای)
0

“آیا هنوز هم علامت های تجاری مهم است” عنوان موضوعی از مباحث داغ تبلیغات هفته (advertising week) بود با این هدف که ایجاد عناصر دیگر باید مقدم بر تصویر نام تجاری در راه اندازی یک کمپین بازاریابی باشد یا نه. جواب ناظرین گفتگو— علامت های تجاری هنوز هم مهم هستند، اما از لحاظ دیگر نسبت به  گذشته.

کالین میچل، مدیر برنامه ریزی بین المللی شرکت اوگیلوی و ماتر (Ogilvy & Mather)، یکی از معرفتین شرکت ها در حوزه بازاریابی، پرسید: «آیا هنوز هم علامت های تجاری مهم است؟” آنها همچنان اهمیت دارند، اما مصرف کنندگان آگاه امروزی کمتر به تصویر یک نام تجاری اهمیت می دهند و بلکه بیشتر در مورد خدمات، انسان دوستی بودن، و تجارب مربوطه اهمیت می دهند.

گفتگو با یک ویدیوی بسیار جالب از سری برنامه های تلویزینی معروف شرکت نرم افزاری ادب (Adobe) به نام “چه کاری بازایاب شما در حال انجام است؟”، شروع شد. آگهی در باب پرتاب موشک هست که به دلایل مختلف به تعویق می افتاد: اسپانسر می خواست یک آرم بزرگتر روی موشک باشد، آنها نیاز به یک برچسب (هشتک #) برای تویتر بودن، این ماموریت از مریخ به پلوتو تغییر کرد به دلیل اینکه اطلاعات نشان می داد به مریخ گرایش وجو ندارد و در انتها محدودیت های بودجه ای باعث تعویق کلی پروژه به چند ماه آینده شد. ویدیوی تبلیغاتی را می توانید در زیر ببینید.

کالین میچل اشاره کرد که این فیلم نشان دهنده آن است که مصرف کننده امروزی بیش از حد آگاهی دارند، یک پدیده نسبتا جدید که توسط اینترنت که با افزایش رسانه های اجتماعی، دستگاه های تلفن همراه، و در دسترس بودن اطلاعات به ارمغان آمده است. همانطور که مصرف کنندگان به طور فزاینده بیشتر آگاهی پیدا می کنند، انتظار بیشتری نیز نسبت به تجارب شخصی و هدفمند بودن آن خواهند داشت. به گفته میچل، کسی که گفتگو رو رهبری می کرد “برندها تا به حال این مقدار شکننده و حساس نبوند”. میچل، که به رهبری بحث پنل. “دلیل آن خیلی ساده است – مصرف کنندگان به خوبی آگاه هستند و به احتمال بسیار زیاد به بررسی ارزش واقعی محصولات خواهند پرداخت به جای تکیه کردن بر آرم برند یا شرکت.”

با توجه به تحقیقات اوگیلوی – که در آن آژانس ۲،۰۰۰ نفر از میان مصرف کنندگان با درآمد متوسط تا بالا از جمعیت های مختلف در چهار کشور مختلف بررسی کرده است. برند ها هنوز هم مهم هستند، نتایج به دست آمده این ترتیب بود: ۵۳ درصد از بریتانیایی ها، ۵۷ درصد از آمریکایی ها، ۸۳ درصد از مکزیکی ها و ۸۸ درصد از مصرف کنندگان چینی. با این حال، در حال حاضر تصویر سازی برند جای خود را به خدمات به مشتریان و تلاش های خیریه داده است.

کوکا کولا در حدود نزدیک به ۱۳۰ سال است که در حال تولید نوشیدنی است و دلیل این موفقیت به سبب دقت این شرکت در تطابق با فرهنگ بودن ملت هاست. با توجه به سخن های جنیفر هیلن(Jennifer Healan)، مدیر گروه محتوای بازاریابی یکپارچه در کوکا کولا، نام تجاری نوشابه آزمون ایستادگی در برابر زمان را با موفقیت با سرانجام رسانده است. به طور مثال نوشابه های بدون قند یک کم شکر و دیگر محصولات امری بر این باشد که شرکت از نگرانی مردم با خبر است. به جای اینکه سعی به توجیح کردن مردم کند، سعی به تولید آنچه مردم می خواهند می کند. تحقیقات آندروید از سال گذشته نشان داد که ۹۳ میلیون سلفی در هر روز ‘گرفته شده است، آماری است که ما را یاد کمپین اشتراک گذاری نوشابه های کوکلا و عکس های آن در شبکه های اجتماعی می اندازد. برای اطلاعات بیشتر شما باید ذکر کنم که از سال ۲۰۱۰ تا به امسال کوکولا در کشور مختلف استرالیا، برازیل، انگلیس، آمریکا، کانادا، مکزیک و چند کشور دیگر کمپین هایی راه اندازی کرد که در آن شما یک نوشابه را با خانواده یا دوست خود می نوشیدید. در این طرح کوکاکولا به جای استفاده از نام برند خود به جمله “اشتراک کوکاکولا با”….. (share a Coke with …) مردم را تشویق کرده بود تا در فروشگاهها به دنبال اسامی دوستان و اهالی خانودشان بگردند.

HeroBanner01

در مورد ارتباط شخصی خود با یک برند فکر کنید، یک برند احساس شما را بر می انگیزد، به امری بسیار شخصی تبدیل خواهد شد، و مردم برای ابراز احساسات به برند خاصی ( که نوعی تبلیغ است ) رو یک وظیفه می دانند. بارها در اطراف خود دوستانی دیدید تا از برندی در حال تعریف هستند یا برندی را در حال نقد هستند. در ارتباط بودن، نوعی دیگر از رویکرد های جدید بازاریابی با حساب می آید که برندها نیاز شدیدی به آن دارند. فیسبوک تماماً بر ایم امر دلالت دارد. اما آن تنها به لیستی از دوستان یا اعلام تاریخ تولد ها نیست. برای مثال پلت فرم بررسی ایمنی (Safety Check) این امکان رو مردم می دهد در زمان اتفاقاتی مانند بالایای طبیعی به  اعضای خانواده خود خبر سلامت بودن خود را برسانند. مانند زلزله ای که در ناپال اتفاق افتاد.

سخن پایانی

شاید در ۳۰ یا ۴۰ پیش، نماد یک شرکت، ظاهر یک محصول یا حتی پوستر های تبلیغاتی در امر برند سازی مهم بود. اما امروزه با داشتن ارتباطات وسیع بین مردم کره زمین، رویکر برند سازی از ظاهر سازی به داخل سازی که شامل کیفیت و احترام به مشتری، رفتار ها و شعار های انسان دوستانه تغییر کرده است. نمونه متضاد این موارد در برند های خودرو ساز داخلی کاملا مشهود هست. به جای قبولی ایرادات خود همیشه در حال دفاع کردن از وضعیت کنونی به دلیل تحریم ها هستند و هیچ گونه راه ارتباطی اجتماعی را با مشتری تا به حال ایجاد نکرده اند. خود روی هیوندای در زمانی در آمریکا، به خود رو های بی کفیت معروف شد اما با خدمات ۱۰ سال پس از فروش به مشتری این اطمینان را برگرداند. شما برای برند سازی نیاز دارید ابتدا بشنوید. ایراد های خود را با صبوری گوش کنید. بازخورد ها یا همان فیدبک ها، شما را به راه درست هدایت خواهند کرد. ابتدا راه شندیدن مشتری ها را ایجاد کنید. شبکه های اجتماعی محلی بسیار خوب برای شروع است. از این طریق مشتری ها شما را احساس خواهند کرد. یک برند خوب ابتدا یک پل ارتباطی خوب با مردم نیاز دارد.

مجتبی سادات

مجتبی سادات

پژوشگر و متخصص مباحث علوم رایانه، با علاقه و گرایش حرفه ای در راه اندازی استارت آپ های نوپا. امیدوارم مطالب و تراوشات ذهنی اینجانب که ثمره مطالعات عمیق و تخصصی می باشد٬ در راه اندازی و پیشبرد کار شما مفید واقع شود. در صورت داشتن هرگونه سوال در حیطه مربوطه ٬حتما با من از طریق راه های زیر تماس بگیرید.
مجتبی سادات
"آیا هنوز هم علامت های تجاری مهم است" عنوان موضوعی از مباحث داغ تبلیغات هفته (advertising week) بود با این هدف که ایجاد عناصر دیگر باید مقدم بر تصویر نام تجاری در راه اندازی یک کمپین بازاریابی باشد یا نه. جواب ناظرین گفتگو— علامت های تجاری هنوز هم مهم هستند، اما از لحاظ دیگر نسبت به  گذشته. کالین میچل، مدیر برنامه ریزی بین المللی شرکت اوگیلوی و ماتر (Ogilvy & Mather)، یکی از معرفتین شرکت ها در حوزه بازاریابی، پرسید: «آیا هنوز هم علامت های تجاری مهم است؟" آنها همچنان اهمیت دارند، اما مصرف کنندگان آگاه امروزی کمتر به تصویر…

بررسی کلی

امتیاز کاربر: 3.95 ( 1 رای)
0

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


bigtheme